Prawo jazdy w Wietnamie dla polskiego turysty – kompletny przewodnik

Wietnam, znany z pięknych krajobrazów, malowniczych górskich tras i zatłoczonych ulic miast, jest popularnym celem dla podróżników z Polski. Szczególnie jazda na motocyklu to prawdziwa przygoda, która pozwala na niezależne zwiedzanie kraju. Jednak zanim zdecydujesz się wsiąść na motocykl w Wietnamie, warto zrozumieć zasady związane z prawem jazdy i lokalnymi konwenansami. W tym artykule dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o uzyskaniu międzynarodowego prawa jazdy, lokalnych przepisach, wypożyczaniu skutera oraz konsekwencjach jazdy bez odpowiednich dokumentów.

Większość miejsc ma parkingi tylko dla skuterów.

1. Prawo jazdy w Wietnamie – konwencja genewska, czy wiedeńska?

Zgodnie z wietnamskim prawem, każdy obcokrajowiec chcący prowadzić pojazd mechaniczny w Wietnamie, w tym motocykl, musi posiadać odpowiednie prawo jazdy. W praktyce oznacza to posiadanie międzynarodowego prawa jazdy (ang. International Driving Permit – IDP) wydanego zgodnie z konwencją wiedeńską z 1968 roku. Jest to jedyna forma IDP, która jest oficjalnie uznawana w Wietnamie. Ważne jest, aby wyrobić to prawo jazdy przed wyjazdem, ponieważ jest to jedyna legalna droga, by jako turysta móc kierować pojazdem w Wietnamie.

2. Jaki rodzaj prawa jazdy jest potrzebny do prowadzenia motoru / skutera?

W Wietnamie istnieją różne kategorie prawa jazdy w zależności od pojemności silnika pojazdu:

  • AM: Motocykle do 50 cm³ – Prowadzenie takiego pojazdu w Wietnamie nie wymaga prawa jazdy.
  • A1: Motocykle od 50 cm³ do 175 cm³ – W Polsce musisz posiadać prawo jazdy kategorii A, aby móc ubiegać się o międzynarodowe prawo jazdy w tej kategorii. Kategoria A1 nie wystarcza do uzyskania międzynarodowego prawa jazdy na tę kategorię.
  • A2: Motocykle powyżej 175 cm³ – W Wietnamie wymagane jest posiadanie pełnego prawa jazdy kategorii A (czyli w Polsce również kategoria A).

Podsumowując:

  • jeżeli masz tylko kategorie A1 i B na polskim prawie jazdy, to w Wietnamie będziesz mógł legalnie jeżdzić dwuśladem do pojemność 50 cc.
  • jeżeli masz zdaną kategorię A, to z międzynarodowym prawem jazdy możesz prowadzić motor o dowolnej pojemności.
Nie chciałbyś przeciskać się tu autem.

3. Jaki rodzaj prawa jazdy jest potrzebny do prowadzenia samochodu w Wietnamie?

Kategoria B – Aby prowadzić samochód osobowy w Wietnamie, musisz mieć międzynarodowe prawo jazdy konwencji wiedeńskiej z kategorią B. Musisz je wyrobić przed wyjazdem, ponieważ nie można go zdobyć na miejscu w Wietnamie.

4. Jak uzyskać międzynarodowe prawo jazdy w Polsce?

Aby móc legalnie prowadzić motocykl w Wietnamie, potrzebujesz międzynarodowego prawa jazdy wydanego zgodnie z konwencją wiedeńską z 1968 roku. Oto kroki, jak to zrobić w Polsce:

  1. Złóż wniosek o międzynarodowe prawo jazdy – Wniosek ten możesz złożyć w urzędzie miasta lub starostwie powiatowym. W formularzu wskaż konwencję wiedeńską z 1968 roku.
  2. Wypełnij formularz – Wypełnij formularz wniosku o międzynarodowe prawo jazdy, zaznaczając odpowiednią konwencję (wiedeńską z 1968 roku).
  3. Dołącz zdjęcie – Do wniosku dołącz kolorowe zdjęcie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm.
  4. Opłać wniosek – Opłata za wydanie międzynarodowego prawa jazdy w Polsce wynosi 35 zł.
  5. Czas oczekiwania – Międzynarodowe prawo jazdy powinno zostać wydane w ciągu kilku dni, chociaż w niektórych miejscach może to potrwać do dwóch tygodni.

Ważne: Aby wyrobić międzynarodowe prawo jazdy kategorii A w Polsce, musisz mieć pełne prawo jazdy kategorii A.

5. Konwenanse i praktyka na drogach w Wietnamie

Takie widoki, nikogo w Wietnamie nie dziwią.

Jazda na drogach w Wietnamie może być wyzwaniem, szczególnie dla osób, które nie są przyzwyczajone do chaotycznego ruchu. Poniżej przedstawiam kilka ważnych aspektów, które warto mieć na uwadze:

Ruch drogowy i zasady:

  • Kierunek jazdy – W Wietnamie obowiązuje ruch prawostronny, ale często bywa on chaotyczny. Wielu kierowców, zarówno samochodów, jak i motocykli, nie przestrzega zasad ruchu drogowego, co prowadzi do sytuacji, w których na drodze trzeba wykazać się dużą czujnością. Normą jest jazda pod prąd, czy wyjeżdżanie z zakrętu bez zatrzymywania się.
  • Sygnalizacja świetlna – Światła drogowe są traktowane bardziej jako sugestie niż jako obowiązkowe przepisy. Wielu kierowców je ignoruje, szczególnie w godzinach szczytu. Piesi i mniejsze pojazdy często przejeżdżają na czerwonym, dlatego warto być ostrożnym nawet, gdy my mamy zielone światło.
  • Skrzyżowania – W mniejszych miejscowościach często brak jest oznakowania na skrzyżowaniach, a zasady pierwszeństwa są uznaniowe. Przy zbliżaniu się do krzyżówek zawsze zachowuj szczególną ostrożność.
Rodzice sobie poradzili i Wy dacie radę – spokojnie 🙂

Policja drogowa i kontrole:

  • Kontrole policyjne – Policja drogowa w Wietnamie przeprowadza kontrole dość regularnie. Z mojego doświadczenia wynika, że obcokrajowcy nie są częściej zatrzymywani, niż lokalni. Dłużej trwa wyłudzenie od nich łapówki, a w razie problemów biurokracja jest bardziej upierdliwa. W dodatku wielu policjantów wstydzi się, lub nie umie mówic po angielsku. Najważniejsze jest posiadanie międzynarodowego prawa jazdy zgodnego z konwencją wiedeńską z 1968 roku i przestrzegania przepisów. Policjanci nie zawsze rozróżniają różne konwencje, ale gdy już się poznają, to w razie braku IDP, mogą ukarać grzywną lub oczekiwać łapówki.
  • Mandaty i łapówki – Mandat za brak ważnego prawa jazdy może wynosić około 2 milionów VND (około 350 zł). W praktyce policjanci prawie zawsze oczekują łapówki rzędu 200,000 – 500,000 VND (35-90 zł) w zamian za odstąpienie od wystawienia mandatu.
W Wietnamie drogówka ma beżowe mundury, a nie niebieskie, jak u nas.

Warunki drogowe:

  • Drogi w miastach – W dużych miastach, takich jak Hanoi czy Ho Chi Minh, drogi są często zatłoczone, a ruch jest bardzo intensywny. Ulice są wąskie, a samochody, motocykle, rowery i piesi dzielą przestrzeń drogową w sposób chaotyczny.
  • Drogi poza miastem – Poza miastami warunki na drogach mogą być trudne. Wiele tras prowadzi przez górzyste tereny, gdzie drogi są wąskie, kręte i w złym stanie. Często brakuje oznakowania i barierek ochronnych.

Zasady bezpieczeństwa:

  • Kaski – W Wietnamie obowiązkowe jest noszenie kasku podczas jazdy motocyklem lub skuterem. Policja często zatrzymuje motocyklistów bez kasków i nakłada grzywny.
  • Ubezpieczenie – Pamiętaj, że brak ważnego międzynarodowego prawa jazdy spowoduje nieważność ubezpieczenia w razie wypadku. W przypadku jazdy motocyklem, warto rozważyć dodatkowe ubezpieczenie, które pokryje koszty leczenia i transportu w razie wypadku.
Warto kupić dobrą maskę z filtrami do ochrony przed pyłem i słońcem. Szybka w kasku ochroni oczy przed wielkimi robalami.

6. Wszystko, co musisz wiedzieć o wypożyczaniu skutera/motocykla w Wietnamie

Wypożyczenie skutera lub motocykla to jeden z najpopularniejszych sposobów zwiedzania Wietnamu, zwłaszcza wśród turystów chcących odkrywać regiony niedostępne dla samochodów. Oto, co powinieneś wiedzieć na ten temat:

Jak przebiega proces wypożyczania:

  • Dokumenty – Teoretycznie wypożyczalnie powinny wymagać okazania międzynarodowego prawa jazdy (IDP). W praktyce jednak większość wypożyczalni nie prosi o żadne dokumenty.
  • Umowa – Przed wypożyczeniem pojazdu podpisujesz umowę, w której określone są warunki najmu, ewentualne ograniczenia oraz odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia.
  • Warto zrobić zdjęcie dwuśladu, by w razie czego uniknąć prób naciągniącia na szkody, których nie wyrządziliśmy.
  • Często właściciel wypożyczalni zrobi Ci zdjęcie i zaprosi na facebooku, by wrzucić Twoją fotę w social media w ramach marketingu.

Wymagania i zastaw:

  • Depozyt – Większość wypożyczalni wymaga depozytu, który może wynosić od 1 do 5 milionów VND (około 180-900 zł). Czasami akceptują również paszport jako formę zabezpieczenia, ale nie jest to zalecane ze względu na bezpieczeństwo.
  • Ubezpieczenie – Nie wszystkie wypożyczalnie oferują ubezpieczenie, dlatego warto upewnić się, czy Twój pojazd i umowa je mają.

Koszt wypożyczenia:

  • Motocykle i skutery – Koszt wypożyczenia skutera wynosi średnio od 120 000 do 200 000 VND za dzień (około 20-35 zł). W przypadku większych dwuśladów ceny mogą być wyższe, nawet do 500 000 VND (około 90 zł) za dzień. Stawka zależy również od tego, czy będzie używać ich w mieście, czy na dłuższe dystanse
  • Dłuższy wynajem – W przypadku długoterminowego wynajmu (np. na kilka tygodni) często można wynegocjować niższą stawkę dzienną.

Na co zwrócić uwagę przy wynajmie:

  • Stan techniczny – Sprawdź stan techniczny skutera lub motocykla przed podpisaniem umowy. Zwróć uwagę na hamulce, światła, kierunkowskazy i opony. Upewnij się, że wszystko działa poprawnie. Istotne są również lusterka – wietnamska policja uwielbia zatrzymywać za ich brak.
  • Paliwo – Większość wypożyczalni dostarcza pojazd z minimalną ilością paliwa. Warto upewnić się, że masz wystarczającą ilość paliwa na dotarcie do najbliższej stacji.
  • Wypadki i naprawy – Upewnij się, że wiesz, jakie są zasady dotyczące napraw i kosztów w przypadku uszkodzenia pojazdu. Spytaj również o pomoc w razie awarii – zdarza się to częściej niż myślisz. Często za dodatkową opłatą dowiozą Ci nowy skuter na trasę, a sami zajmą się uszkodzonym.
  • Dętka. Jeżeli wypożyczasz skuter z dętką w oponie, to koniecznie sprawdź, czy masz zapasową pod siedzeniem. Pękają one relatywnie często. Koszt wymiany u przydrożnego mechanika jest jednak niewielki i trwa 10 minut.
Warto przed trasą nabyć ochronę przeciwdeszczową.

7. Najczęściej zadawane pytania

Czy polskie prawo jazdy kategorii A1 jest wystarczające do uzyskania międzynarodowego prawa jazdy?

  • Nie. W Polsce do wyrobienia międzynarodowego prawa jazdy (IDP) konieczne jest posiadanie pełnego prawa jazdy kategorii A.

Jak uzyskać międzynarodowe prawo jazdy zgodne z konwencją wiedeńską z 1968 roku?

  • W Polsce wniosek można złożyć w urzędzie miasta lub starostwie powiatowym, wybierając odpowiednią konwencję.

Czy można wyrobić międzynarodowe prawo jazdy już będąc w Wietnamie?

  • Nie, IDP musi być uzyskane w kraju zamieszkania przed wyjazdem do Wietnamu.

Co się stanie, jeśli zostanę zatrzymany przez policję bez odpowiedniego prawa jazdy?

  • Możesz zostać ukarany mandatem w wysokości około 2 milionów VND (ok. 350 zł). Policja może zamiast tego oczekiwać łapówki w wysokości 200,000 – 500,000 VND (35 – 90 zł).

Czy policja często sprawdza międzynarodowe prawo jazdy?

  • Policja zazwyczaj od razu po zatrzymaniu pyta o okazanie prawa jazdy, ponieważ wie, że sporo turystów jeździ bez.

Czy moje ubezpieczenie zadziała w przypadku wypadku, jeśli nie mam ważnego prawa jazdy?

  • Nie, brak odpowiedniego prawa jazdy spowoduje, że ubezpieczenie stanie się nieważne.

Czy mogę ubiegać się o wietnamskie prawo jazdy jako turysta?

  • W praktyce jest to możliwe, ale wymaga posiadania ważnej wietnamskiej wizy, pobytu w Wietnamie dłuższego niż 90 dni i zdania egzaminu teoretycznego oraz praktycznego. Można jednak przetłumaczyć swoje polskie prawo jazdy na wietnamskie (koszt to około 40 zł).
Gdzie ja zaparkowałem swój skuter?

Czy mogę prowadzić motocykl o dowolnej pojemności silnika, mając IDP?

  • Tak, ale musisz mieć prawo jazdy kategorii A w Polsce, by uzyskać odpowiednią kategorię IDP.

Jakie są kategorie prawa jazdy w Wietnamie?

  • Kategorie obejmują AM (do 50 cm³), A1 (do 175 cm³) i A2 (powyżej 175 cm³).
  • Dla samochodów jest to B1 oraz B2. Główną różnicą jest zezwolenie na płatne usługi przewozu i przyczepy.

Czy mogę jeździć samochodem w Wietnamie na podstawie IDP?

  • Tak, jeśli posiadasz IDP zgodne z konwencją wiedeńską z 1968 roku z odpowiednią kategorią B.

Czy istnieje jakaś alternatywa dla uzyskania IDP, jeśli nie mam pełnego prawa jazdy kategorii A?

  • Niestety nie, ale zawsze można zdecydować się na jazdę jako pasażer na tylnym siedzeniu motocykla z przewodnikiem.

Czy IDP jest zawsze ważne w Wietnamie?

  • Tak, o ile jest wydane na podstawie konwencji wiedeńskiej z 1968 roku i nie upłynął jego termin wazności.

Czy mogę prowadzić motocykl o pojemności poniżej 50 cm³ bez prawa jazdy?

  • Tak.

Czy turysta z Polski może legalnie jeździć w Wietnamie tylko na podstawie polskiego prawa jazdy?

  • Nie, wymagane jest międzynarodowe prawo jazdy (IDP).

Czy wietnamska policja rozróżnia rodzaje konwencji (genewską i wiedeńską)?

  • Policja często nie rozróżnia, ale brak właściwego IDP (konwencji wiedeńskiej) może mieć poważne konsekwencje w przypadku wypadku, szczególnie jeśli chodzi o ubezpieczenie​

Na blogu nie ma treści sponsorowanych, ani reklam. Jeżeli moja praca w postaci postów pomogła Ci w jakikolwiek sposób i masz na to ochotę, to pomóż mi utrzymać serwer i domenę stawiając mi wirtualną kawę: https://buycoffee.to/josyn.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwadzieścia − dziewięć =