Wietnam, znany z pięknych krajobrazów, malowniczych górskich tras i zatłoczonych ulic miast, jest popularnym celem dla podróżników z Polski. Szczególnie jazda na motocyklu to prawdziwa przygoda, która pozwala na niezależne zwiedzanie kraju. Jednak zanim zdecydujesz się wsiąść na motocykl w Wietnamie, warto zrozumieć zasady związane z prawem jazdy i lokalnymi konwenansami. W tym artykule dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o uzyskaniu międzynarodowego prawa jazdy, lokalnych przepisach, wypożyczaniu skutera oraz konsekwencjach jazdy bez odpowiednich dokumentów.

1. Prawo jazdy w Wietnamie – konwencja genewska, czy wiedeńska?
Zgodnie z wietnamskim prawem, każdy obcokrajowiec chcący prowadzić pojazd mechaniczny w Wietnamie, w tym motocykl, musi posiadać odpowiednie prawo jazdy. W praktyce oznacza to posiadanie międzynarodowego prawa jazdy (ang. International Driving Permit – IDP) wydanego zgodnie z konwencją wiedeńską z 1968 roku. Jest to jedyna forma IDP, która jest oficjalnie uznawana w Wietnamie. Ważne jest, aby wyrobić to prawo jazdy przed wyjazdem, ponieważ jest to jedyna legalna droga, by jako turysta móc kierować pojazdem w Wietnamie.
2. Jaki rodzaj prawa jazdy jest potrzebny do prowadzenia motoru / skutera?
W Wietnamie istnieją różne kategorie prawa jazdy w zależności od pojemności silnika pojazdu:
- AM: Motocykle do 50 cm³ – Prowadzenie takiego pojazdu w Wietnamie nie wymaga prawa jazdy.
- A1: Motocykle od 50 cm³ do 175 cm³ – W Polsce musisz posiadać prawo jazdy kategorii A, aby móc ubiegać się o międzynarodowe prawo jazdy w tej kategorii. Kategoria A1 nie wystarcza do uzyskania międzynarodowego prawa jazdy na tę kategorię.
- A2: Motocykle powyżej 175 cm³ – W Wietnamie wymagane jest posiadanie pełnego prawa jazdy kategorii A (czyli w Polsce również kategoria A).
Podsumowując:
- jeżeli masz tylko kategorie A1 i B na polskim prawie jazdy, to w Wietnamie będziesz mógł legalnie jeżdzić dwuśladem do pojemność 50 cc.
- jeżeli masz zdaną kategorię A, to z międzynarodowym prawem jazdy możesz prowadzić motor o dowolnej pojemności.

3. Jaki rodzaj prawa jazdy jest potrzebny do prowadzenia samochodu w Wietnamie?
Kategoria B – Aby prowadzić samochód osobowy w Wietnamie, musisz mieć międzynarodowe prawo jazdy konwencji wiedeńskiej z kategorią B. Musisz je wyrobić przed wyjazdem, ponieważ nie można go zdobyć na miejscu w Wietnamie.
4. Jak uzyskać międzynarodowe prawo jazdy w Polsce?
Aby móc legalnie prowadzić motocykl w Wietnamie, potrzebujesz międzynarodowego prawa jazdy wydanego zgodnie z konwencją wiedeńską z 1968 roku. Oto kroki, jak to zrobić w Polsce:
- Złóż wniosek o międzynarodowe prawo jazdy – Wniosek ten możesz złożyć w urzędzie miasta lub starostwie powiatowym. W formularzu wskaż konwencję wiedeńską z 1968 roku.
- Wypełnij formularz – Wypełnij formularz wniosku o międzynarodowe prawo jazdy, zaznaczając odpowiednią konwencję (wiedeńską z 1968 roku).
- Dołącz zdjęcie – Do wniosku dołącz kolorowe zdjęcie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm.
- Opłać wniosek – Opłata za wydanie międzynarodowego prawa jazdy w Polsce wynosi 35 zł.
- Czas oczekiwania – Międzynarodowe prawo jazdy powinno zostać wydane w ciągu kilku dni, chociaż w niektórych miejscach może to potrwać do dwóch tygodni.
Ważne: Aby wyrobić międzynarodowe prawo jazdy kategorii A w Polsce, musisz mieć pełne prawo jazdy kategorii A.
5. Konwenanse i praktyka na drogach w Wietnamie

Jazda na drogach w Wietnamie może być wyzwaniem, szczególnie dla osób, które nie są przyzwyczajone do chaotycznego ruchu. Poniżej przedstawiam kilka ważnych aspektów, które warto mieć na uwadze:
Ruch drogowy i zasady:
- Kierunek jazdy – W Wietnamie obowiązuje ruch prawostronny, ale często bywa on chaotyczny. Wielu kierowców, zarówno samochodów, jak i motocykli, nie przestrzega zasad ruchu drogowego, co prowadzi do sytuacji, w których na drodze trzeba wykazać się dużą czujnością. Normą jest jazda pod prąd, czy wyjeżdżanie z zakrętu bez zatrzymywania się.
- Sygnalizacja świetlna – Światła drogowe są traktowane bardziej jako sugestie niż jako obowiązkowe przepisy. Wielu kierowców je ignoruje, szczególnie w godzinach szczytu. Piesi i mniejsze pojazdy często przejeżdżają na czerwonym, dlatego warto być ostrożnym nawet, gdy my mamy zielone światło.
- Skrzyżowania – W mniejszych miejscowościach często brak jest oznakowania na skrzyżowaniach, a zasady pierwszeństwa są uznaniowe. Przy zbliżaniu się do krzyżówek zawsze zachowuj szczególną ostrożność.

Policja drogowa i kontrole:
- Kontrole policyjne – Policja drogowa w Wietnamie przeprowadza kontrole dość regularnie. Z mojego doświadczenia wynika, że obcokrajowcy nie są częściej zatrzymywani, niż lokalni. Dłużej trwa wyłudzenie od nich łapówki, a w razie problemów biurokracja jest bardziej upierdliwa. W dodatku wielu policjantów wstydzi się, lub nie umie mówic po angielsku. Najważniejsze jest posiadanie międzynarodowego prawa jazdy zgodnego z konwencją wiedeńską z 1968 roku i przestrzegania przepisów. Policjanci nie zawsze rozróżniają różne konwencje, ale gdy już się poznają, to w razie braku IDP, mogą ukarać grzywną lub oczekiwać łapówki.
- Mandaty i łapówki – Mandat za brak ważnego prawa jazdy może wynosić około 2 milionów VND (około 350 zł). W praktyce policjanci prawie zawsze oczekują łapówki rzędu 200,000 – 500,000 VND (35-90 zł) w zamian za odstąpienie od wystawienia mandatu.

Warunki drogowe:
- Drogi w miastach – W dużych miastach, takich jak Hanoi czy Ho Chi Minh, drogi są często zatłoczone, a ruch jest bardzo intensywny. Ulice są wąskie, a samochody, motocykle, rowery i piesi dzielą przestrzeń drogową w sposób chaotyczny.
- Drogi poza miastem – Poza miastami warunki na drogach mogą być trudne. Wiele tras prowadzi przez górzyste tereny, gdzie drogi są wąskie, kręte i w złym stanie. Często brakuje oznakowania i barierek ochronnych.
Zasady bezpieczeństwa:
- Kaski – W Wietnamie obowiązkowe jest noszenie kasku podczas jazdy motocyklem lub skuterem. Policja często zatrzymuje motocyklistów bez kasków i nakłada grzywny.
- Ubezpieczenie – Pamiętaj, że brak ważnego międzynarodowego prawa jazdy spowoduje nieważność ubezpieczenia w razie wypadku. W przypadku jazdy motocyklem, warto rozważyć dodatkowe ubezpieczenie, które pokryje koszty leczenia i transportu w razie wypadku.

6. Wszystko, co musisz wiedzieć o wypożyczaniu skutera/motocykla w Wietnamie
Wypożyczenie skutera lub motocykla to jeden z najpopularniejszych sposobów zwiedzania Wietnamu, zwłaszcza wśród turystów chcących odkrywać regiony niedostępne dla samochodów. Oto, co powinieneś wiedzieć na ten temat:
Jak przebiega proces wypożyczania:
- Dokumenty – Teoretycznie wypożyczalnie powinny wymagać okazania międzynarodowego prawa jazdy (IDP). W praktyce jednak większość wypożyczalni nie prosi o żadne dokumenty.
- Umowa – Przed wypożyczeniem pojazdu podpisujesz umowę, w której określone są warunki najmu, ewentualne ograniczenia oraz odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia.
- Warto zrobić zdjęcie dwuśladu, by w razie czego uniknąć prób naciągniącia na szkody, których nie wyrządziliśmy.
- Często właściciel wypożyczalni zrobi Ci zdjęcie i zaprosi na facebooku, by wrzucić Twoją fotę w social media w ramach marketingu.
Wymagania i zastaw:
- Depozyt – Większość wypożyczalni wymaga depozytu, który może wynosić od 1 do 5 milionów VND (około 180-900 zł). Czasami akceptują również paszport jako formę zabezpieczenia, ale nie jest to zalecane ze względu na bezpieczeństwo.
- Ubezpieczenie – Nie wszystkie wypożyczalnie oferują ubezpieczenie, dlatego warto upewnić się, czy Twój pojazd i umowa je mają.
Koszt wypożyczenia:
- Motocykle i skutery – Koszt wypożyczenia skutera wynosi średnio od 120 000 do 200 000 VND za dzień (około 20-35 zł). W przypadku większych dwuśladów ceny mogą być wyższe, nawet do 500 000 VND (około 90 zł) za dzień. Stawka zależy również od tego, czy będzie używać ich w mieście, czy na dłuższe dystanse
- Dłuższy wynajem – W przypadku długoterminowego wynajmu (np. na kilka tygodni) często można wynegocjować niższą stawkę dzienną.
Na co zwrócić uwagę przy wynajmie:
- Stan techniczny – Sprawdź stan techniczny skutera lub motocykla przed podpisaniem umowy. Zwróć uwagę na hamulce, światła, kierunkowskazy i opony. Upewnij się, że wszystko działa poprawnie. Istotne są również lusterka – wietnamska policja uwielbia zatrzymywać za ich brak.
- Paliwo – Większość wypożyczalni dostarcza pojazd z minimalną ilością paliwa. Warto upewnić się, że masz wystarczającą ilość paliwa na dotarcie do najbliższej stacji.
- Wypadki i naprawy – Upewnij się, że wiesz, jakie są zasady dotyczące napraw i kosztów w przypadku uszkodzenia pojazdu. Spytaj również o pomoc w razie awarii – zdarza się to częściej niż myślisz. Często za dodatkową opłatą dowiozą Ci nowy skuter na trasę, a sami zajmą się uszkodzonym.
- Dętka. Jeżeli wypożyczasz skuter z dętką w oponie, to koniecznie sprawdź, czy masz zapasową pod siedzeniem. Pękają one relatywnie często. Koszt wymiany u przydrożnego mechanika jest jednak niewielki i trwa 10 minut.

7. Najczęściej zadawane pytania
Czy polskie prawo jazdy kategorii A1 jest wystarczające do uzyskania międzynarodowego prawa jazdy?
- Nie. W Polsce do wyrobienia międzynarodowego prawa jazdy (IDP) konieczne jest posiadanie pełnego prawa jazdy kategorii A.
Jak uzyskać międzynarodowe prawo jazdy zgodne z konwencją wiedeńską z 1968 roku?
- W Polsce wniosek można złożyć w urzędzie miasta lub starostwie powiatowym, wybierając odpowiednią konwencję.
Czy można wyrobić międzynarodowe prawo jazdy już będąc w Wietnamie?
- Nie, IDP musi być uzyskane w kraju zamieszkania przed wyjazdem do Wietnamu.
Co się stanie, jeśli zostanę zatrzymany przez policję bez odpowiedniego prawa jazdy?
- Możesz zostać ukarany mandatem w wysokości około 2 milionów VND (ok. 350 zł). Policja może zamiast tego oczekiwać łapówki w wysokości 200,000 – 500,000 VND (35 – 90 zł).
Czy policja często sprawdza międzynarodowe prawo jazdy?
- Policja zazwyczaj od razu po zatrzymaniu pyta o okazanie prawa jazdy, ponieważ wie, że sporo turystów jeździ bez.
Czy moje ubezpieczenie zadziała w przypadku wypadku, jeśli nie mam ważnego prawa jazdy?
- Nie, brak odpowiedniego prawa jazdy spowoduje, że ubezpieczenie stanie się nieważne.
Czy mogę ubiegać się o wietnamskie prawo jazdy jako turysta?
- W praktyce jest to możliwe, ale wymaga posiadania ważnej wietnamskiej wizy, pobytu w Wietnamie dłuższego niż 90 dni i zdania egzaminu teoretycznego oraz praktycznego. Można jednak przetłumaczyć swoje polskie prawo jazdy na wietnamskie (koszt to około 40 zł).

Czy mogę prowadzić motocykl o dowolnej pojemności silnika, mając IDP?
- Tak, ale musisz mieć prawo jazdy kategorii A w Polsce, by uzyskać odpowiednią kategorię IDP.
Jakie są kategorie prawa jazdy w Wietnamie?
- Kategorie obejmują AM (do 50 cm³), A1 (do 175 cm³) i A2 (powyżej 175 cm³).
- Dla samochodów jest to B1 oraz B2. Główną różnicą jest zezwolenie na płatne usługi przewozu i przyczepy.
Czy mogę jeździć samochodem w Wietnamie na podstawie IDP?
- Tak, jeśli posiadasz IDP zgodne z konwencją wiedeńską z 1968 roku z odpowiednią kategorią B.
Czy istnieje jakaś alternatywa dla uzyskania IDP, jeśli nie mam pełnego prawa jazdy kategorii A?
- Niestety nie, ale zawsze można zdecydować się na jazdę jako pasażer na tylnym siedzeniu motocykla z przewodnikiem.
Czy IDP jest zawsze ważne w Wietnamie?
- Tak, o ile jest wydane na podstawie konwencji wiedeńskiej z 1968 roku i nie upłynął jego termin wazności.
Czy mogę prowadzić motocykl o pojemności poniżej 50 cm³ bez prawa jazdy?
- Tak.
Czy turysta z Polski może legalnie jeździć w Wietnamie tylko na podstawie polskiego prawa jazdy?
- Nie, wymagane jest międzynarodowe prawo jazdy (IDP).
Czy wietnamska policja rozróżnia rodzaje konwencji (genewską i wiedeńską)?
- Policja często nie rozróżnia, ale brak właściwego IDP (konwencji wiedeńskiej) może mieć poważne konsekwencje w przypadku wypadku, szczególnie jeśli chodzi o ubezpieczenie
Na blogu nie ma treści sponsorowanych, ani reklam. Jeżeli moja praca w postaci postów pomogła Ci w jakikolwiek sposób i masz na to ochotę, to pomóż mi utrzymać serwer i domenę stawiając mi wirtualną kawę: https://buycoffee.to/josyn.
Andrzej
Jak jeździłem skuterem to podczas kontroli chcieli miedzynarodowe prawko.
Od momentu kiedy jeżdżę autem to pierwsze czego chcą to wietnamskie prawo jazdy, międzynarodowe ich nie obchodzi. A miałem już kilka kontroli. Nawet łapówkę dałem za przekroczenie prędkości i policjant powiedział że mam szczęście że mam wietnamskie prawo jazdy bo inaczej skończyło by się to dla mnie o wiele gorzej.
Sprawdź to …
Wiem, że samochody to wietnamska policja uwielbia zatrzymywać, więc jak ktoś nie musi, to nie polecam generalnie nimi jeździć, ale zgodnie z prawem, to międzynarodowe prawo jazdy musi być uznane. Mógł policjant ściemniać Cię, żeby Cię nastraszyć i dostać większą łapówkę? A za co Cię w ogóle zatrzymał i gdzie? Phu Quoc?
Dobrze zawsze mieć link zapisany w telefonie do taryfikatora drogowe za różne wykroczenia, żeby wiedzieć ile maks mogą wyłudzić, no i poznać trochę prawo mieszkając. Ja mam to szczęście, że Linh prawo studiowała, to mam przy sobie zawsze adwokata 😀 Zdarzało się, że ściemniali np. w urzędach i wymyślali prawo, a jak wyjechała im Linh z paragrafami to przychodził szef biura przepraszać itp. Sam wiesz, jak tu jest zresztą ;p
Cześć.
Czy możesz polecić wypożyczalnie samochodów?
Chcemy wypożyczyć samochód na 2 tygodnie w Hanoi, a oddać w Sajgonie.
Pozdrawiam
Przemo
Hej, czy znalazłeś jakąś wypożyczalnie ? Wylatujemy w maju ale online nie ma szans znaleść coś co wypożycza auta
Hej. Na stronie gov.pl są wymienione państwa, które przystąpiły do poszczególnych konwencji. Wietnam według tych informacji jest sygnatariuszem zarówno konwencji genewskiej jak i wiedeńskiej. To jakiś błąd czy coś się zmieniło.